Niet het toestel zelf, maar wat erop mogelijk is, bepaalt in toenemende mate
het succes van mobiele telefoons. Telefoonmakers onderkennen daarom het
groeiende belang van apps, toepassingen voor de toestellen.

Soms zijn deze programmaatjes simpel vermaak. Een van de meest populaire
niet-gratis applicaties voor Apples iPhone is iBeer, een beweegbare
afbeelding van een biertje.

Soms zijn het praktische toepassingen, zoals de nieuwe iPhone-applicatie van
Tomtom, waarmee je kunt navigeren op de telefoon.

Iedereen wil apps
In het kielzog van Apple, willen alle andere telefoonbouwers,
telecomaanbieders en makers van besturingssystemen als Google en Microsoft,
applicaties online aanbieden. Nokia opende onlangs zijn Ovi Store en ook
Blackberry en Palm willen apps aan de man brengen.

Deze online app-winkels moeten natuurlijk wel vol liggen met leuke, handige en
mooie programma’s. Dus bieden de telefoonmakers app-ontwikkelaars een deel
van de inkomsten aan.

En om nieuwe ontwikkelaars te trekken, schrijft Google zelfs applicatiewedstrijden
uit, waar honderdduizenden dollars aan prijzengeld te winnen zijn.

Op zoek naar de killer-app
Dit jaar wordt al het jaar van de app genoemd. Maar hoe maak je een
succesvolle applicatie?

1. Het idee
De wereld veroveren met een applicatie klinkt prachtig. Maar wat te maken?
Begin de zoektocht naar hét idee dicht bij huis. Maak een applicatie die je
zelf graag zou willen gebruiken.

Een mooi voorbeeld is de parkeer-app Meter Maid van Martin Koel. De
applicatiemaker reed zijn zwangere vriendin in Amsterdam heen en weer van
verloskundige naar yogales. En overal moest weer parkeergeld betaald worden. "Onhandig
en tijdrovend." Dus bouwde hij een app om snel per mobiel te betalen
voor parkeren.

2. Wat wil je met je app?
Een goed idee is nog geen doel. De volgende stap is bedenken wat de applicatie
moet bereiken. Veel ontwikkelaars dromen van die ene hit zoals iBeer of
iFart, waarvan er tienduizenden gedownload werden.

Het is helaas voor weinigen weggelegd om genoeg apps te verkopen om rijk van
te worden.

Er zijn echter meer verdienmodellen. Erwin Blom maakte met zijn bedrijf The
Crowds de muziek-app Mupps. Hiermee kunnen bands mobiel communiceren met hun
fans. Blom mikt met Mupps niet op een top 10-notering in Apple's App Store.
Mupps moet het niet van de eenmalige downloads hebben, maar van langdurig
gebruik. Artiesten betalen maandelijkse hostingkosten.

3. Massa of niche
Iedere ontwerper droomt natuurlijk van een wereldwijd succes van zijn
geesteskind. Het is echter lastig om een succes-app te maken voor de
internationale massaconsument.

Maak dus een keuze tussen massa of niche.

Toepassingen als Mupps en Meter Maid mikken op een specifieke doelgroep,
respectievelijk muzikanten en Nederlandse autorijders. Koel van Meter Maid
denkt dan ook dan het vinden van een niche de kans op succes vergroot.

De iPhone-applicatie van Mobypicture, een dienst om foto's naar vrienden op
sociale netwerksites als Hyves, Facebook of Twitter te zenden, heeft wel een
brede doelgroep voor ogen. Dat ligt ook al besloten in het idee van de app,
aangezien er een enorme hoeveelheid mensen is die foto's maken en tijd op
Facebook of Hyves doorbrengen.

4. Voor welke telefoons?
De absolute aanjager van mobiele applicaties is de iPhone van Apple. Maar
waarom mikken de meeste ontwikkelaars op de iPhone? Andere
telefoonplatformen als Symbian van Nokia of Windows Mobile hebben veel
grotere gebruikersaantallen.

Het eerste streepje dat de iPhone voor heeft op andere telefoons is
gebruikersvriendelijkheid. Mathys van Abbe van Mobypicture: "Apple
heeft laten zien dat apps installeren en gebruiken niet moeilijk hoeft te
zijn."

Apple heeft weliswaar een klein marktaandeel, het is op dit moment wel de
internettelefoon bij uitstek. "De iPhone is wel de grootste in
dataverkeer", vertelt Ralph Cohen, ceo en oprichter van IceMobile, dat
bedrijven als Heineken en Centraal Beheer helpt met hun mobiele strategie. "IPhone-gebruikers
zitten veel meer op mobiel internet dan andere telefooneigenaren."

Een vaak aangehaald nadeel van de App Store, is dat Apple heel streng is in
het toelaten van applicaties in zijn webwinkel. IceMobiles grappige
applicatie voor Centraal Beheer, waar het scherm van de telefoon lijkt
te barsten
, werd afgewezen door Apple. De app van Mobypicture werd drie
keer naar de tekentafel teruggewezen.

Tegelijkertijd is die strenge toets ook een voordeel, meent Mobypictures
Mathys van Abbe. "Omdat alle iPhone-apps aan bepaalde regels moeten
voldoen, begrijpen gebruikers wel direct hoe elke applicatie werkt. Noem het
een blessing in disguise."

Applicaties voor andere telefoons dan de iPhone hebben theoretisch een veel
grotere doelgroep. Het wachten is echter wel totdat consumenten de weg naar
de app-winkels van Nokia, Palm of Blackberry weten te vinden.

5. Aandacht!!!
Een mooie app levert pas geld op als mensen hem ook daadwerkelijk kennen. Dus
is aandacht cruciaal. "Het succes valt of staat met aandacht",
stelt Cohen van IceMobile.

Sommige makers doen daarom mee met app-wedstrijden. Zo kreeg Martin Koel veel
aandacht voor Meter Maid door een Android-competitie te winnen. Mupps en
Mobypicture zitten bij de laatste zestien in een Brits-Nederlandse wedstrijd
van Vodafone.

Om in de uitdijende app-markt op te vallen is adverteren essentieel. Of, als
je een 'kleine' ontwikkelaar bent, veel aandacht vragen op blogs en
webforums. Een viraal effect, waarbij mensen elkaar op de apps attenderen,
vergroot ook het aantal geïnteresseerden.

"En wat echt de aandacht van veel mensen trekt, wat echt een klapper kan
zijn, is natuurlijk iets met seks", zegt Koel van Meter Maid. "Maar
dat mag
weer niet
op de iPhone van Apple."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl